De impact van de LEZ op de tweedehands automarkt

Lage-emissiezones schieten overal als paddestoelen uit de grond. En dat heeft ook voelbare gevolgen op de tweedehands automarkt. Behalve het bouwjaar is vandaag de euronorm misschien wel de meest doorslaggevende factor bij het kopen of verkopen van een occasiewagen. Een kwestie van wikken, wegen en een beetje rekenen.

Verkoper Marie (62) woont aan de rand van de Antwerpse LEZ en wil haar auto kwijt omdat ze hem bijna niet gebruikt. “Mijn wagen is in prima staat en de kilometerteller staat nauwelijks boven de 100.000, maar… hij mag nog maar tot 2020 de Antwerpse LEZ inrijden. Ik maak me nu zorgen dat ik ‘m om die reden moeilijk verkocht zal krijgen, of van de hand moet doen voor een spotprijs.”

Tip: Wil je een wagen met beperkte LEZ-houdbaarheid verkopen, vermeld dan de euronorm duidelijk in je advertentie. Zo kunnen geïnteresseerden meteen uitmaken of dit voor hen een dealbreaker is. Het aantal milieuzones in ons land groeit weliswaar, maar er is nog steeds veel meer terrein toegankelijk zonder dan mét eco-regels.

Koper Eli (28) woont in Brussel en twijfelt tussen 2 wagens. “De auto van mijn ouders kan ik overkopen voor een vriendenprijsje. Nadeel: vanaf 2019 mag hij de LEZ hier niet meer in. Ik heb ook een bestelwagen op het oog; deze kost meer, maar is wel handig voor mijn werk én LEZ-proof. Toch denk ik dat het de auto van mijn ouders zal worden. De meerkost voor LEZ-passen komt nog altijd voordeliger uit dan de duurdere camionette.”

Tip: Schat in hoe vaak je de LEZ wil / moet inrijden en wat dat je zou kosten aan dag- of jaarpassen. Neem deze kosten mee in je afweging: een LEZ-beperking komt, afhankelijk van je gebruik, zeker niet altijd duurder uit.

Bereken of jouw (wannahave) wagen LEZ-proof is
Check de voorwaarden voor jouw wagen -of de auto die je op het oog hebt- met de handige LEZ-tool op emissiezone.be. Zo weet je meteen waar en tot wanneer je zonder zorgen mag rijden, al dan niet tegen betaling.